Welke
leasevorm
past bij
mij ??
  • Van tot euro p/m

Lease nieuws

De voordelen van occasion lease

De voordelen van occasion lease

Één van de grootste voordelen van deze leasevorm is uiteraard dat de kosten lager uit zullen vallen dan bij de andere leasevarianten het geval is. Dit heeft te maken met het feit dat de grootste afschrijvingen op auto’s plaatshebben in het eerste jaar nadat zij de fabriek uit komen. Door te kiezen voor een occasion als leaseauto, hoeft u dus niet in te staan voor deze hogere maandlasten.

Een ander groot voordeel dat wel eens vergeten wordt, is dat een occasion geen last heeft van kinderziektes. Dit kan wel het geval zijn wanneer u besluit een nieuwe auto te leasen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een fabrikant bepaalde modellen naar de fabriek terug moet roepen omdat er een productiefoutje over het hoofd gezien is? Heeft u een occasion lease, dan hoeft u zich daar in ieder geval al geen zorgen meer om te maken.

Andere grote voordelen van een leasen van een occasion is dat deze auto’s vaak te leasen zijn voor een kortere periode dan de overige leasevormen. Alleen shortlease is qua duur te meten met occasion lease, maar zal beduidend duurder uitvallen.

Occasion lease, is dat geen risico?

Het risico van occasion lease is niet groter dan het leasen van andere auto’s. Sterker nog, aangezien de kinderziektes niet langer in de auto kunnen zitten, lijkt het risico zelfs kleiner. Leasemaatschappijen nemen alleen maar occasions op in hun pakket waarvan de gehele onderhoudshistorie beschikbaar en controleerbaar is en normaal gesproken zijn dit ook nog uitsluitend dealeronderhouden auto’s.

Ook worden de occasions uiteraard uitgebreid nagekeken voordat zij voor de lease beschikbaar worden gesteld. Dit houdt in dat eerst de hele leaseauto vakkundig geïnspecteerd wordt, waarbij een vaste lijst aan onderdelen wordt afgewerkt, alvorens deze ter beschikking wordt gesteld voor en door de leasemaatschappij.

Voor wie is occasion lease geschikt?

Occasion lease is vooral geschikt voor de ondernemers of particulieren die een kleiner budget overhebben voor een leaseauto, maar toch een goede en geschikte auto willen voor het bedrijf. Door de snellere levering dan nieuwe modellen en de lagere maandlasten is een occasion echter ook voor de grotere ondernemers een goede optie om minstens te overwegen.

 

Gepubliceerd op: 20-12-2016

Leasing online, vergelijken en direct afsluiten

Leasing online, vergelijken en direct afsluiten

Wij begrijpen dat u als ondernemer of drukke particulier niet alle tijd hebt om zelf alle leasemaatschappijen te vergelijken en vervolgens de informatie ook nog eens te moeten verwerken. U wilt zich bezig houden met uw bedrijf, en daarbij mogen niet teveel uren verloren gaan aan het zoeken naar leaseauto’s. Aangezien er tegenwoordig veel leasemaatschappijen zijn met elk een groot aanbod in leaseauto’s, is het dan ook een flinke klus om alle gegevens met elkaar te vergelijken. Daarnaast zijn er nog meerdere leasevormen en bijtellingen. Wilt u zeker weten dat u de beste keuze zult vinden? Laat het dan over aan ons bij LeaseDeals.

Leasing online vergelijken

Door leasing online te vergelijken kunt u namelijk snel en betrouwbaar het aanbod van verschillende leasemaatschappijen met elkaar vergelijken. Zo weet u precies welke leaseauto u tegen welke prijs kan krijgen bij welke leasemaatschappij. Niet alleen scheelt dit u heel veel tijd, maar het maakt ook het overzicht veel completer; het aanbod is namelijk altijd groter dan u verwacht. Daarom heeft LeaseDeals op de website alle gegevens voor u verzameld en kunt u gemakkelijk en snel een keuze maken uit de verschillende modellen. Het maakt niet uit welk model u zoekt, hoeveel kilometers u rijdt of welk bijtellingspercentage voor uw leaseauto moet gelden; wij vinden wat u zoekt.

Hoe werkt het?

U kunt alles zelf bepalen wanneer u klikt op ‘Leasevergelijker’. Daar kunt u precies invoeren welk model u naar zoekt (of zoeken op alle modellen), de periode en het bijtellingspercentage. Daarna kunt u nog het brandstoftype kiezen en ook de leasevorm. Vervolgens krijgt u het volledige aanbod van treffers die LeaseDeals gevonden heeft bij uw zoekopdracht. Hier kunt u ook nog meer informatie krijgen of ineens door naar de website van de aanbieder zelf.

Het grote voordeel hiermee is dat het programma alle leasemaatschappijen met elkaar vergelijkt en de verschillende modellen tegen elkaar afzet. Op deze manier kunt u online snel de informatie vinden die u wilt, zonder rare omslachtigheden zoals het eerst in moeten schrijven op een nieuwsbrief of het in moeten vullen van een emailadres. Wij weten wat u zoekt, en wij willen u daar bij helpen.

Leasing online afsluiten

In samenwerking met de samenwerkende leasemaatschappijen is het eenvoudig om snel en betrouwbaar een leaseauto te laten regelen voor uw bedrijf. Wij vergelijken het uitgebreide aanbod en verwijzen u door naar de website van de leasemaatschappij die het beste aan uw wensen voldoet. Door leasing online te vergelijken en af te sluiten bespaart u zichzelf en uw bedrijf de reistijd naar de verschillende leasemaatschappijen, en het vervelende werk van nauwkeurig vergelijken.

Wij zijn goed met leasing, wij nemen u graag het werk uit handen. En komt u er echt niet uit, of heeft u hulp nodig bij het maken van uw keuze, neemt u dan gerust contact op met de klantenservice. Wij staan klaar om u te helpen.


Gepubliceerd op 5-3-2013

Gepubliceerd op:

Bijtelling bij lease

Nieuwe regels 2013

De regering heeft er lang over gepraat, nieuwe regelgeving voor autolease in 2013. Het nieuwe pakket aan maatregelen, ook wel de ‘Forensentax’ genoemd, zou nadelig uitpakken voor de meeste mensen en bedrijven die auto’s zouden leasen. Aan het eind van de rit besloot de regering echter af te zien van het hele pakket forensentax, maar scherpte zij wel de bijtellingsregels aan. Dit houdt in dat er minder auto’s in de goedkopere bijtellingscategorieën vallen, de 14% en de 20% categorieën werden aanzienlijk ingedund. Dit heeft vooral te maken met het milieu, c.q. de uitstoot van CO2.

Bijtelling, wat is het en waarom?

Bijtelling is simpel gezegd een vorm van inkomstenbelasting. De werkgever zorgt voor een leaseauto die de werknemer kan gebruiken, zowel zakelijk als voor privédoeleinden. De belastingdienst ziet de voorziening in een auto die privé kan worden gebruikt daarom als een vorm van inkomsten uitbetaald in natura, en daarom moet er inkomstenbelasting worden betaald. Deze belasting wordt berekend als deel van de aankoopprijs/cataloguswaarde van de auto die wordt geleasd, en deze wordt ook wel de fiscale bijtelling genoemd. Het normale percentage van de bijtelling is 25% en hier vallen dan ook de meeste auto’s onder. De regering heeft echter besloten dat de auto’s die zuiniger zijn (en dus beter voor het milieu), aantrekkelijker moeten zijn voor bedrijven dan auto’s die niet aan deze eisen voldoen. Voor deze zuinigere leaseauto’s is besloten tot een bijtelling van 20%, en de nog voordelige bijtelling van 14% is weggelegd voor de ‘groene’ leaseauto’s. Er is ook een categorie waarvoor 0% bijtelling geldt voor sommige hybride auto’s/ Vanaf 2014 wordt dit 7% voor auto’s die pas in 2014 op kenteken worden gezet.

Samenvattend

Bijtelling is dus een vorm van inkomstenbelasting die geheven wordt omdat de leaseauto wordt gezien als vorm van loon. De hoogte van de bijtelling ligt aan de zuinigheid en milieuvriendelijkheid van de auto, en wordt berekend aan de hand van de catalogus- en aankoopwaarde van de auto. De geldende percentages in Nederland zijn 25, 20, 14, en 0 procent.


Gepubliceerd op 14-4-2013

Gepubliceerd op:

Extra opties leaseauto

Extra opties op je leaseauto, ja of nee?

Er is op internet onduidelijkheid over de extra opties op een leaseauto. Is het nou wel verstandig, of juist niet en zou u de extra accessoires al op de auto moeten plaatsen voor u de auto op kenteken heeft, of toch liever erna vanwege de bijtelling? En welke opties moet u nou wel extra voor betalen, en welke niet? Zo lastig als het lijkt, is het gelukkig niet. Daarom hebben we hier even een duidelijk overzicht gemaakt van de punten die u zou moeten overwegen voordat u overgaat tot het aanschaffen of uitstellen van de extra opties voor uw leaseauto.

Wat zijn nou die extra opties?

Extra opties op een leaseauto zijn alle accessoires die niet bij de kale uitvoering van dat model horen. Wordt bijvoorbeeld de auto normaliter geleverd zonder geïntegreerd navigatiesysteem, dan is de keuze deze in te laten bouwen een extra optie. Ook handsfreesets, lichtmetalen velgen en stoelverwarming kunnen vallen onder extra opties, maar alleen wanneer deze niet inbegrepen zijn in de kale variant. Dus wordt de auto altijd geleverd met handsfree set, dan valt deze niet onder een extra accessoire.

Wat doen de extra accessoires met de bijtelling?

Extra opties die u in laat bouwen bij de fabrikant, zorgen ervoor dat de auto meer waard wordt; de catalogusprijs stijgt dus. Omdat de bijtelling een vastgesteld percentage (25, 20, 14 of 0) is van de catalogusprijs, stijgt dus ook de bijtelling. Technisch gezien is een extra accessoire dus goedkoper voor u wanneer u een auto kiest met een lagere bijtelling.

Waar moet ik rekening mee houden?

Allereerst is het belangrijk om te zien wat de extra optie die u graag wilt, doet met de bijtelling. Stelt u zich voor dat u graag een geïntegreerd navigatiesysteem wilt omdat u per dag heel Nederland door moet rijden voor uw werk. De verhoging van de maandelijkse lasten door de stijging van de bijtelling, zal dan relatief gezien erg meevallen omdat het een extra optie is die zich uit zal betalen in comfort en gemak. Wilt u een handsfree set, maar rijdt u elke dag maximaal vijftien minuten in de leaseauto, dan is het vaak onverstandig om dit als fabrieksoptie te kiezen. De investering zal zich niet lonen gemeten naar de maandelijkse lasten, en daarnaast kunt u de optie niet houden aan het einde van het leasecontract. Schaft u in dat geval liever zelf een handsfree set aan, of belt u de persoon terug nadat u op de plaats van uw bestemming bent.

Extra opties, ja of nee?

Wie extra opties wil hebben op zijn leaseauto, doet er verstandig aan om eerst te bekijken waar de auto precies mee geleverd wordt, omdat deze accessoires allemaal in de catalogusprijs inbegrepen zijn. Alle opties die niet in de kale variant zitten, kunt u eventueel in laten bouwen. Hierbij is het alleen belangrijk om te kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Is de verhoging van de maandelijkse lasten in overeenstemming met het gemak dat u van de extra opties heeft? Wie deze vraag beantwoordt, weet precies of de extra opties een ja of een nee worden.


Gepubliceerd op 16-4-2013

Gepubliceerd op:

De prijs van leasen

Hoe duur is leasen eigenlijk?

Auto leasen heeft lang de naam gehad duur en moeilijk te zijn, met lange looptijden en veel kleine lettertjes. Het laatste jaar is echter gebleken dat dit imago onterecht is en aan bijstelling toe is. Veel ondernemers gaan over tot lease vanwege de voordelen in kosten en gemak, en de flexibiliteit die verbonden is met de leasebedrijven. Hier gaan we wat dieper in op de onderliggende kosten voor u als werkgever, of werknemer. Hoe duur is leasen nou eigenlijk?

Eigen bijdrage

Allereerst wordt er vaak een afspraak gemaakt tussen de werkgever en de werknemer, waarin de werknemer ermee akkoord gaat een maandelijkse eigen bijdrage te leveren aan het leasecontract. Dit is niet meer dan logisch aangezien de werknemer de leaseauto ook kan gebruiken voor eigen ritten naar bijvoorbeeld de supermarkt of de dierentuin. Daarom delen de beide partijen in dat geval de kosten, wat natuurlijk voor beiden gunstig is. Deze eigen bijdrage is voor de werknemer aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Bijtelling

Heeft u een auto van de zaak, dan moet u de fiscale bijtelling betalen. Hoe werkt dit? Allereerst heeft u een bijtellingscategorie. De meest gebruikelijke is 25%, daarnaast hebben we de 20% en 14% voor zuinigere auto´s die beter zijn voor het milieu, en daarnaast de 0% voor volledig elektronische auto´s. De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Een voorbeeld om het duidelijker te maken: Stelt u zich voor dat u een auto leaset die een nieuwwaarde heeft van 30.000 euro. Nu is de bijtelling van deze auto 20%, dus 6.000 euro. Dit bedrag moet u voor de belastingdienst optellen bij uw verzameld jaarinkomen. Afhankelijk van uw inkomen betaalt u vervolgens een bepaald bedrag aan inkomstenbelasting. Gebruikt u echter uw leaseauto voor minder dan 500 kilometers privé, dan wordt er geen bijtelling gerekend.

Dat wordt nog een duur grapje dan

Nou, tot zover hebben we alleen het bekende imago besproken. Wat graag vergeten wordt door de pessimisten, is dat bij sommige leasevormen de brandstof (grotendeels) betaald wordt door de leasemaatschappij, net als het onderhoud, de verzekering en de wegenbelasting. Vergeet ook de zomer- en de winterbanden niet mee te nemen in uw berekening. Wie dit overzicht voor zichzelf uitwerkt, zal in bijna 80% van de gevallen zien dat een leaseauto vaak geen verkeerde keuze is. Zeker niet wanneer je bedenkt dat er verschillende soorten van leasevormen die leasen op bepaalde punten contactonderdelen flexibeler kunnen maken!

En voor mijn onderneming?

Voor uw onderneming kan leasen een ideale oplossing zijn als financieringsmiddel. Auto´s die u leaset, hoeft u namelijk niet te kopen. In plaats van ineens een enorm bedrag uit te geven aan vijf nieuwe auto´s bijvoorbeeld, kunt u deze vijf auto´s leasen voor maandelijks een vast bedrag. Daarmee spreidt u de kosten, terwijl u tegelijkertijd volledig beschikking heeft over de vervoersmiddelen. Zeker voor beginnende ondernemers kan dit de uitgelezen mogelijkheid zijn om te starten op vol vermogen!

Hoe goedkoop is leasen nou?

Een leaseauto heeft het vooroordeel dat het enorm duur is en veel kleine lettertjes heeft. Uiteraard hebben we de eigen bijdrage en de bijtelling, maar wie verder kijkt naar wegenbelasting, onderhoud, zomer- en winterbanden en servicebeurten, die zal toe moeten geven dat een leaseauto vaak goedkoper kan zijn dan de aanschaf van een auto. Zeker ondernemers kunnen erg profiteren van alle financieringsvoordelen die geboden worden!


Gepubliceerd op 16-4-2013

Gepubliceerd op:

Verschillende opties van lease

Verschillende vormen van lease

Leasing is in opmars, steeds meer ondernemers besluiten over te gaan tot het leasen van auto’s voor zichzelf of voor hun werknemers. Met de stijgende vraag naar leaseauto’s en het steeds groter wordend aanbod van producten, kunnen uiteraard de leasediensten ook niet achterblijven. Daarom bespreken we hier, kort en krachtig, de verschillende vormen van lease die u aan kunt treffen wanneer u op zoek gaat naar een leaseauto.

Financial lease

Financial lease is een vorm van leasing waarbij de auto op uw balans komt te staan. U wordt economisch eigenaar van de auto en de maandelijkse kosten bestaan uit de rente en aflossing op de auto. Wanneer u het volledige bedrag heeft afbetaald, bent u ook juridisch eigenaar van de auto. Deze vorm kan zeer aantrekkelijk zijn voor ondernemers die de auto ook na de leaseperiode willen gebruiken en in eigendom willen hebben. Daarnaast is het natuurlijk een slimme manier om te investeren in een auto, maar de betalingen gespreid te kunnen doen zodat uw bankrekening niet ineens leeg wordt getrokken.

Shortlease

Wie wil leasen voor een kortere tijdsperiode (vanwege een bedrijfsstart of misschien een projectbasis), die is gebaat bij de opties die een shortlease u kan bieden. Shortlease is een leaseovereenkomst die u aangaat voor minder lange tijd dan de gebruikelijke looptijden, en kan variëren van drie maanden tot een jaar. Een shortleaseovereenkomst is dagelijks te beëindigen en biedt u daarom een ongekende flexibiliteit in uw wagenpark.

Occasionlease

Occasionlease is een heel andere vorm van autoleasing. Hierbij leaset u namelijk een auto die reeds gebruikt is. Dit kan voor startende ondernemers zeker veel kansen bieden, omdat de bedragen per maand hier meestal lager zijn dan het geval is bij het leasen van een nieuwere auto. De grootste afschrijvingen op de waarde van een auto, vallen namelijk in het eerste jaar. Dat de auto gebruikt is, is overigens alleen aan de kilometerstand te zien; leaseauto’s zijn goed onderhouden. Een ander groot voordeel van deze variant, is dat de auto’s direct beschikbaar zijn.

Operational lease

Hier hebben we twee vormen van: De full operational lease en de netto operational lease.
Bij de full operational lease besteedt u al het onderhoud, reparatie, verzekering en vervangend vervoer aan de leasemaatschappij uit. U betaalt net even iets meer, maar voor dat geld wordt ook alles voor u geregeld. Met deze vorm bent u geen economisch of juridisch eigenaar van de auto en voor een pakketprijs bent u van alle zorgen rond uw wagenpark af.
De netto operational lease werkt net iets anders. Hier houdt u zelf het overzicht en staat u voor het onderhoud, de reparaties en de verzekering. Ook hier staat de auto niet op uw balans, maar kunt u kiezen welke delen u zelf voor uw rekening neemt en welke u uitbesteed aan de leasemaatschappij. U betaalt normaal alleen de rente, de afschrijvingen en de houderschapsbelasting.

Kortom

Er zijn meerdere soorten leasevormen, zoals de operational lease, de occasionlease, de shortlease en de financial lease. Welke vorm het best bij u past, bepaalt u zelf en wij hopen dat uw overzicht u daarbij kan helpen. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met de leasemaatschappij.


Gepubliceerd op 16-4-2013

Gepubliceerd op:

Veranderingen binnen autoleasing

Medio juni is het nieuwe rapport van vna-lease (vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen) verschenen met daarin de statistieken en ontwikkelingen van 2012. Waar grote veranderingen eigenlijk uit zijn gebleven, is duidelijk geworden dat de mobiliteit binnen Nederland onderhevig is aan een verschuiving. De mogelijkheden binnen autoleasing zijn verandert; het aanbod is uitgebreid en de leaserijders hebben nu meer keuze uit voornamelijk meer flexibele oplossingen voor verplaatsing.

Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat ook de leasebranche mee heeft moeten gaan in deze ontwikkeling en dit is gedurende 2012 niet zonder succes geweest. Niet alleen door middel van het aanbieden van meer flexibele contracten wist de autoleasing zich uit te breiden, ook door in te spelen op de stijgende vraag naar rekening houdende oplossingen voor het milieu, wist de leasebranche zich meer milieu- en modebewust te prolongeren. In 2012 resulteerde dit bijvoorbeeld in een toename van leaseauto’s met een groen energielabel (A of B) tot 86 procent van de nieuwe leaseauto’s. Daarmee daalde ook de gemiddelde uitstoot van de leaseauto’s met maar liefst 21 gram per kilometer sinds 2010 tot 115 gram per kilometer in 2012. Deze ontwikkeling is natuurlijk niet uitsluitend te danken aan het meer rekening houden met het milieu, ook de fiscale bijtellingen met voordelen voor de meer energiebewuste leaserijder zullen hierin een grote rol hebben gespeeld.

Deze innovaties en de verandering in regelgeving hebben er duidelijk voor gezorgd dat het rijden van een leaseauto een beter imago hebben verkregen, maar daarnaast ook een sterke optie zijn geworden voor ondernemers om hun wagenpark te financieren. 2012 was immers duidelijk ook het jaar van de crisis waarin de banken gedwongen werden om hogere eisen te stellen en steeds minder geld in krediet beschikbaar te stellen, terwijl bij de ondernemingen zelf ook de crisis voelbaar wordt. Autoleasing bleek voor veel ondernemers een geschikte optie om toch te kunnen investeren in een vernieuwing van het wagenpark zonder direct de rekeningen opgestapeld te krijgen. Dankzij de gespreide kosten van de leasecontracten werden nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt voor de ondernemers die in het nauw gedrukt werden.

De belangrijkste conclusie die getrokken kon worden uit het rapport van vna-lease was dat het belang van autoleasing in 2012 enorm is toegenomen. Zo steeg bijvoorbeeld het aandeel leaseauto’s met meer dan vijftienduizend (15.100) personenauto’s en was in 2012 maar liefst een derde van alle nieuwe auto’s een leaseauto. Hieruit blijkt duidelijk dat autoleasing niet alleen flexibel is, maar ook als oplossing weet te fungeren voor vele ondernemers.


Gepubliceerd op 11-8-2013

Gepubliceerd op:

Trends in 2012

Met de jaarcijfers van 2012 achter de hand is het mogelijk om vergelijkingen te maken op het gebied van autoleasing. Niet alleen is het interessant om te bekijken waar de grootste verschuivingen liggen, het is ook nog eens essentieel om de trends te kunnen herkennen. Hiermee kan immers een inschatting worden gemaakt over de toekomst en het aandeel dat autoleasing momenteel heeft binnen de samenleving en het ondernemingsgezinde segment binnen Nederland.

Het eerste wat opvalt aan de jaarcijfers van 2012 is waarschijnlijk dat het brandstoftype van de leaseauto’s nog altijd weinig onderhevig is aan veranderingen. Nog altijd is iets minder dan de helft een benzineauto en iets meer dan de helft van de leaseauto’s een diesel. De LPG is zo goed als uitgestorven, minder dan 3.000 van de leaseauto’s rijdt nog op LPG. Waar verwacht werd dat de hybride auto’s het snel zouden winnen aan populariteit, blijkt dit nog verrassend tegen te vallen in realiteit. Een aandeel van vijf procent is wellicht een goed begin, maar valt tegen in vergelijking met de uitspraken die gedaan werden bij de introductie.

Het overheidssturen van de markt blijkt daarentegen wel het gewenste effect te hebben. De bedoeling was aan te sturen op meer milieu bewuste auto’s met een nieuwe stijl van het autorijden dat rekening zou nemen met het milieu. Dit woordelijke beleid werd uiteraard aangescherpt met grote verschillen in prijzen zodat de mensen ‘geholpen’ zouden worden bij het uitzoeken van een leaseauto. Het effect is merkbaar, bijna 60% van de leaseauto’s voldoet aan het A-label, 28% heeft het B-label en iets minder dan elf procent valt onder de categorie van minder zuinige auto’s, het C-label. Het vermoeden is dat in 2013 het verschil nog groter zal worden, aangezien verwacht wordt dat de eisen opnieuw aangescherpt zullen worden op de langere termijn. Verrassend is wel te noemen dat de leaseauto’s binnen dit overzicht met nul procent bijtelling feitelijk gezien bijna onzichtbaar zijn; slechts 2.100 van de nieuwe leaseauto’s voldeed aan deze eisen in 2012. Wellicht een ontwikkeling die in 2013 zal veranderen?

Zijn er ook veranderingen in de leasecontracten die afgesloten werden? Wel, duidelijk is dat de operationele lease met gesloten calculatie nog altijd het meest afgesloten werd (meer dan 75 procent van de contracten). Daarachter volgt de operationele lease met open calculatie, en deze heeft opnieuw een verlies ten opzichte van de voorgaande jaren. Het enige leasecontract met een grote stijging in 2012 is de netto operationele lease.


Gepubliceerd op 11-8-2013

Gepubliceerd op:

Het aandeel en de betekenis van autoleasing in 2012

Het aandeel en de rol van autoleasing worden binnen Nederland nog regelmatig lager ingeschat dan dat deze eigenlijk in werkelijkheid blijken. Het rapport van VNA-lease dat medio juni 2013 is uitgekomen met de jaarcijfers van 2012 wijst ons daar nog eens duidelijk op. Van de totale 115 miljard kilometer die er gereden wordt door personenauto’s in Nederland, is namelijk maar liefst 17,5% afkomstig van leaseauto’s. Bij de bestelauto’s is het aandeel overigens heel veel groter. Zij leggen 17 miljard kilometer af, waarvan niet minder dan dertig procent voor de rekening komt van de leaseauto’s. Deze cijfers laten zien hoe groot een aanwezig autoleasing eigenlijk vertegenwoordigd is op de Nederlandse wegen.

Zestien procent van de in totaal 851.000 bestelwagens in Nederland in gebruik, zijn geleaset. Bij de personenauto’s is dit meer dan zeven procent van de bijna acht miljoen personenauto’s. Daarmee is duidelijk dat het aandeel leaseauto’s en bestelwagen nog altijd groot is en in geval van de personenauto’s ook nog sterk groeiend. De betekenis en het belang van de autoleasing is hiermee zeker aangetoond, en dat juist binnen dit marktsegment ingespeeld wordt op meer milieubewuste oplossingen voor vervoer, kan dan alleen maar aangemoedigd worden. Steeds meer van deze wagens hebben immers een A-label of anders een B-label, waarbij het aandeel van de minder zuinige auto’s af blijft nemen. Uiteraard werkt dit twee kanten op; niet alleen betaalt de leaserijder minder voor het rijden van de leaseauto en zijn de auto’s zuiniger in het gebruik (waarbij aangetekend moet worden dat dankzij het leasen vaak een nieuwere en duurdere auto aangeschaft kan worden dan dat mogelijk was geweest met een meer traditionelere vorm van aankopen), dit werkt tevens door op de uitstoot en de steeds hogere eisen die we hebben aan de milieu bewustheid.

Wie de cijfers van VNA-lease bekijkt, die zal wellicht niet direct de trends kunnen ontdekken die achter de cijfers liggen. Het is echter duidelijk geworden in 2012 dat het aandeel van autoleasing stijgende is, waarbij de eisen aan de uitstoot verhoogd zijn. De leasebranche weet zich echter flexibel en sterk op te stellen in deze, en blijkt zelfs een uitstekende oplossing te zijn in de tijden waarin er extra gelet dient te worden op de financiën. Om het anders te stellen, de autoleasing heeft bewezen dat het de toekomst heeft.


Gepubliceerd op 11-8-2013

Gepubliceerd op:

Veranderingen in de autolease 2014

Dinsdag 17 september was het weer zover, de dag waarop gewacht werd; er werd immers al lang gesproken over de mogelijke veranderingen die zouden worden aangekondigd op Prinsjesdag. De Miljoenennota stond vooral vol met slecht nieuws en bezuinigingen op alle fronten, waaronder ook nadelig nieuws voor de leaserijders. Wat zijn nou concreet de gevolgen van de voornemens van het kabinet ten aanzien van 2014.

De vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting verandert

Zoals al eerder aangekondigd was door de regering, wordt de BPM vrijstelling voor de meest zuinige auto’s vanaf 1 januari 2014 verscherpt. Dit heeft betrekking op de auto’s met minder koolstofdioxide (CO2) dan 86 gram per kilometer voor dieselauto’s en minder dan 89 gram per kilometer voor alle auto’s die niet op diesel rijden. Daarnaast vervalt ook nog de vrijstelling voor Motorrijtuigenbelasting voor de zuinigere auto’s, waarbij deze alleen nog zal gaan gelden voor de leaseauto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer. Dit betekent netto dat autoleasing aanzienlijk duurder kan uitvallen voor de leaserijders die kiezen voor een zuinige leaseauto.

De bijtelling in 2014

Ook qua bijtelling gaan er veranderingen plaatsvinden in 2014. Zo komt de bijtellingscategorie van 0% te vervallen. De laagste bijtellingscategorie in 2014 is een bijtellingspercentage van 4% en deze geldt uitsluitend voor auto’s die volledig elektrisch zijn. Nieuwe leaseauto’s met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer gaat in 2014 een bijtellingspercentage gerekend worden van 7% bij privégebruik.

De 14% bijtelling is in 2014 toebedeeld aan de leaseauto’s met een uitstoot tussen de 51 en 85 gram bij dieselauto’s, en tussen de 51 en 88 gram CO2 per kilometer voor de leaseauto’s die niet op diesel rijden. Een bijtellingspercentage van 20% geldt in 2014 voor dieselauto’s met uitstoot tot de 111 gram per kilometer en voor alle andere auto’s met een uitstoot tot 117 gram per kilometer. Alle leaseauto’s die meer uitstoten per kilometer vallen in de bijtellingscategorie van 25%.

Ook de brandstofaccijnzen worden verhoogd

Voor de leaserijders is het belangrijk om te weten dat ook de brandstofaccijnzen verhoogd worden. Voor LPG wordt een stijging van maar liefst zeven cent per liter doorgevoerd en bij diesel is de verhoging met drie cent bepaald. Dit kan een rol van betekenis spelen bij de keuze in het leasecontract dat u af gaat sluiten.

De veranderingen in de CO2-normen voor de bijtellingspercentages van veertien en twintig zijn al goedgekeurd, net als de veranderingen in de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM. De overige voorstellen worden echter nog behandeld door de Tweede Kamer en zodra hier meer nieuws over verschijnt, kunt u dat zonder twijfel hier vinden.


Gepubliceerd op 20-9-2013

Gepubliceerd op: