Welke
leasevorm
past bij
mij ??
  • Van tot euro p/m

Het aandeel en de betekenis van autoleasing in 2012

Het aandeel en de rol van autoleasing worden binnen Nederland nog regelmatig lager ingeschat dan dat deze eigenlijk in werkelijkheid blijken. Het rapport van VNA-lease dat medio juni 2013 is uitgekomen met de jaarcijfers van 2012 wijst ons daar nog eens duidelijk op. Van de totale 115 miljard kilometer die er gereden wordt door personenauto’s in Nederland, is namelijk maar liefst 17,5% afkomstig van leaseauto’s. Bij de bestelauto’s is het aandeel overigens heel veel groter. Zij leggen 17 miljard kilometer af, waarvan niet minder dan dertig procent voor de rekening komt van de leaseauto’s. Deze cijfers laten zien hoe groot een aanwezig autoleasing eigenlijk vertegenwoordigd is op de Nederlandse wegen.

Zestien procent van de in totaal 851.000 bestelwagens in Nederland in gebruik, zijn geleaset. Bij de personenauto’s is dit meer dan zeven procent van de bijna acht miljoen personenauto’s. Daarmee is duidelijk dat het aandeel leaseauto’s en bestelwagen nog altijd groot is en in geval van de personenauto’s ook nog sterk groeiend. De betekenis en het belang van de autoleasing is hiermee zeker aangetoond, en dat juist binnen dit marktsegment ingespeeld wordt op meer milieubewuste oplossingen voor vervoer, kan dan alleen maar aangemoedigd worden. Steeds meer van deze wagens hebben immers een A-label of anders een B-label, waarbij het aandeel van de minder zuinige auto’s af blijft nemen. Uiteraard werkt dit twee kanten op; niet alleen betaalt de leaserijder minder voor het rijden van de leaseauto en zijn de auto’s zuiniger in het gebruik (waarbij aangetekend moet worden dat dankzij het leasen vaak een nieuwere en duurdere auto aangeschaft kan worden dan dat mogelijk was geweest met een meer traditionelere vorm van aankopen), dit werkt tevens door op de uitstoot en de steeds hogere eisen die we hebben aan de milieu bewustheid.

Wie de cijfers van VNA-lease bekijkt, die zal wellicht niet direct de trends kunnen ontdekken die achter de cijfers liggen. Het is echter duidelijk geworden in 2012 dat het aandeel van autoleasing stijgende is, waarbij de eisen aan de uitstoot verhoogd zijn. De leasebranche weet zich echter flexibel en sterk op te stellen in deze, en blijkt zelfs een uitstekende oplossing te zijn in de tijden waarin er extra gelet dient te worden op de financiën. Om het anders te stellen, de autoleasing heeft bewezen dat het de toekomst heeft.


Gepubliceerd op 11-8-2013