Welke
leasevorm
past bij
mij ??
  • Van tot euro p/m

Autolease: Hybride, diesel of benzine?

Wie op zoek is naar een auto, die heeft niet alleen keuze uit meerdere merken en modellen, ook is er een ruime keuze uit mogelijke aandrijving. Benzine, diesel en LPG zijn lange tijd de meest voor de hand liggende keuzes geweest, aangezien zij het grootste gedeelte van de markt vertegenwoordigden. Ook binnen de autoleasing was dit zeker het geval. Een aantal jaar geleden werd er echter een nieuwe mogelijkheid geïntroduceerd; de hybride. Deze vorm werd de milieubewuste keuze genoemd, maar het duurde tot 2012 voordat deze hybride auto’s pas echt een aandeel kregen in de markt. Hoe zit het met het aandeel op de leasemarkt en wat voor tendensen kunnen verwacht worden van de aankomende jaren?

Dankzij het Nationaal Zakenauto Onderzoek van 2013 is er een duidelijk antwoord te geven op deze vragen. Allereerst bleek dat de hybride pas in 2012 echt een noemenswaardig aandeel in de markt kreeg; ruim zeven procent van de totale markt tegenover acht procent van de zakelijke markt. In 2013 groeide het percentage van de totale markt met minder dan een procent, maar binnen de zakelijke markt steeg het aandeel hybrideauto’s naar ruim elf procent. Volgens het NZO ligt de reden van deze groei vooral in de lagere bijtelling voor de hybrideauto’s en aangezien het financiële aspect aanzienlijk in belang heeft toegenomen, is het tijd om ook dit aspect eens verder te bekijken aan de hand van hetzelfde onderzoek. Dit uiteraard tegen de achtergrond van de scherper worden eisen voor bijtelling.

Hoe zag de samenstelling van de aandrijvingssoorten eruit binnen de verschillende bijtelling categorieën in 2013? Binnen de 25% bijtelling is het aandeel bij benadering gelijkmatig verdeeld tussen benzine en diesel, waarbij het aantal benzine aangedreven leaseauto’s wel in aandeel is toegenomen; een weinig verrassende verschijning. Binnen de 20% bijtelling is het merendeel benzine, waarbij de laatste jaren weinig veranderingen zijn opgetreden in de verhoudingen. Binnen de 14%  bijtelling vinden we vervolgens al een verrassend groot aandeel hybrideauto’s, waarbij het aantal dieselauto’s afgenomen is in aandeel, maar vooral de benzineauto’s een flinke val hebben gemaakt. Binnen de 0% bijtellingscategorie vinden we tenslotte een zeer groot deel hybrideauto’s en een kleiner aandeel auto’s volledig aangedreven op elektriciteit.

Wat betekent dit nu voor de toekomst? Allereerst is het duidelijk dat de regels omtrent de fiscaliteit, de financiële kant en de bijtelling van de autoleasing worden aangescherpt door de regering. De uitstoot moet omlaag. De meest voor de hand liggende keuze voor het goedkoper kunnen lease rijden is uiteraard te besparen op de brandstof en de bijtelling. En het onderzoek van het NZO bevestigt dit; de leaserijders willen de hogere bijtelling categorieën ontwijken en de orderportefeuilles voor de fabrikanten van hybrideauto’s zijn goed gevuld.


Gepubliceerd op 11-10-2013