Op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Citroën C4 Picasso is verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2011. Tweede werd de Volvo V/XC70 en de Mini eindigde op plek 3. De aanmoedigingsprijs AMbitie voor nieuwe auto’s ging naar de Opel Astra.
De zakenauto van het jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en het aandeel in de zakelijke markt de belangrijkste zijn.
Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de zakenauto is een uiterst complex geheel van prijs en imago, van kwaliteit en serviceniveau en – daarmee samenhangend – van restwaarde. Het verwerven van een toppositie is een proces van jaren en het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om een niet-aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en de berijder. De C4 Picasso heeft gewonnen omdat de auto overall de meeste punten behaalde.
Om ook vertrouwen te kunnen uitspreken in een nieuwe auto kent de jury ook een aanmoedigingsprijs toe, de zogenoemde AMbitie. Hierbij wordt de beoordeling van de kandidaten voor vijftig procent gebaseerd op de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs en voor de overige vijftig procent volledig op ‘emotiepunten’. De Opel Astra kreeg dit jaar de meeste punten. Dat is opvallend omdat vorig jaar de Opel Insignia ook al deze prijs kreeg.
De jury bestaat uit deskundige en ervaren vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, ING Car Lease en Arval), uit vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners (KCI Europe Holding, Ministerie van Defensie en BAM Groep), uit vakjournalisten en een zelfstandige fleet & lease-consultant. De Zakenauto van het Jaar en de Bestelauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.
Beoordelingscategorieën
Voor de verkiezing Zakenauto van het Jaar worden de kandidaten beoordeeld op zes criteria, de zogenoemde beoordelingscategorieën, die een verschillende zwaarte hebben voor de einduitslag.
Relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs 25%
Kwaliteit import-dealerorganisatie 20%
Aandeel zakelijke markt 18%
Volledigheid programma 11%
Comfort, rijeigenschappen, veiligheid 11%
Uitstraling 15%
Wie wonnen tot dusver de titel
Zakenauto van het Jaar …
2009 BMW 3-serie
2008 Audi A6
2007 | Ford Focus |
2006 | Audi A6 |
2005 | BMW 5-serie |
2004 | Renault Mégane II |
2003 | Peugeot 307 |
2002 | Peugeot 206 |
2001 | VW Golf |
2000 | BMW 3-serie |
1999 | VW Passat |
1998 | Volvo S/V70 |
1997 | Audi A4 |
1996 | VW Golf |
1995 | Ford Mondeo |
1994 | Mazda 626 |
1993 | Audi 80 |
1992 | Opel Vectra |
1991 | Peugeot 405 |
1990 | BMW 5-serie |
1989 | VW Golf |
1988 | Opel Kadett |
1987 | Mercedes-Benz 190 |
Bron: Automobielmanagement