Welke
leasevorm
past bij
mij ??
  • Van tot euro p/m

Controles fiscus jagen verkoop ritregistratie-tools op

De fiscus waarschuwde honderdduizenden zakelijke rijders onlangs dat het ‘nultarief’ bijtelling een speerpunt van de controles is. Daarbij werd de basisboete – dreigend – naar € 4.920 gebracht. Sindsdien zijn softwarepakketten en kastjes voor rittenregistratie niet aan te slepen. Welke zijn er, en hebben ze eigenlijk wel zin? Kennelijk vermoedt staatssecretaris Jan Kees de Jager dat veel mensen met een bijtellingvrije auto van de zaak zich iets te veel ‘dichterlijke vrijheid’ permitteren in de ritten- en kilometerregistratie.

Kwart miljoen rijdt zonder bijtelling

De pijn in de schatkist neemt dan ook toe. Een snelle rekensom leert dat het wel eens over een miljard euro per jaar kon gaan. Veel meer dan een kwart miljoen lease- en ander zakelijke rijders onthouden zich immers geheel of vrijwel van privéritten. Dat aantal groeit volgens een woordvoerder van een grote leasemaatschappij nog steeds.

“Het effect was voorspeld. Nadat de hoge schaal van de fiscale bijtelling werd opgetrokken naar 25%, stapten talloze rijders over op een zuinige auto met 14 of 20% bijtelling. Maar honderdduizenden besloten om honderden euro’s per maand netto in de huishoudportemonnee te houden door privéritten met een eigen auto uit te voeren. Niet zelden met een speciaal aangeschaft oud autootje. Een nadelig milieueffect waarvoor al voor de invoering van die 25 procent werd gewaarschuwd.”

Fiscus jaagt op ‘nultarief’ zakenrijder

Het ministerie van Financiën heeft de jacht geopend op zakelijke rijders die voor het ‘nultarief’ bijtelling hebben gekozen. Met andere woorden: iedereen die zegt minder dan 500 kilometer per jaar privé te rijden. Ze kregen onlangs een brief met de raadgeving om – vrij vertaald – nog eens goed over hun opgave na te denken.

Kennelijk vermoedt staatssecretaris Jan Kees de Jager dat veel mensen met een bijtellingvrije auto van de zaak zich iets te veel ‘dichterlijke vrijheid’ permitteren in de ritten- en kilometerregistratie.

Kwart miljoen rijdt zonder bijtelling

De pijn in de schatkist neemt dan ook toe. Een snelle rekensom leert dat het wel eens over een miljard euro per jaar kon gaan. Veel meer dan een kwart miljoen lease- en ander zakelijke rijders onthouden zich immers geheel of vrijwel van privéritten.Dat aantal groeit volgens een woordvoerder van een grote leasemaatschappij nog steeds.

“Het effect was voorspeld. Nadat de hoge schaal van de fiscale bijtelling werd opgetrokken naar 25%, stapten talloze rijders over op een zuinige auto met 14 of 20% bijtelling. Maar honderdduizenden besloten om honderden euro’s per maand netto in de huishoudportemonnee te houden door privéritten met een eigen auto uit te voeren. Niet zelden met een speciaal aangeschaft oud autootje. Een nadelig milieueffect waarvoor al voor de invoering van die 25 procent werd gewaarschuwd.”

Dreigende taal, maar geen toename controles

In hoeverre de dreiging met meer controles bij de grens en klassieke weekeindbestemmingen vooral wapengekletter is, moet de toekomst uitwijzen. Over het fiscale jaar 2008 kregen volgens Gibo Groep zo’n 4.000 zakenautorijders een boete opgelegd. Maar net als andere accountants die wij spraken, noteren ze tot nu toe eigenlijk geen opvallende toename van controles of ‘heterdaad’ gevallen.

Kennelijk houdt het overgrote deel van de nultariefrijders zich redelijk netjes aan de voorwaarden.

Ritregistratie-tools razend populair

Maar niet iedereen is er even zeker van dat zijn administratie aan alle normen voldoet. Na de recente waarschuwingen van de belastingdienst gaan speciale softwarepakketten voor kilometerregistratie opeens als warme broodjes over de toonbank. Ook de duurdere geautomatiseerde systemen worden met duizenden per maand verkocht.

Veelal gaat het om een kastje met GPS-techniek die de locatie van de auto via de satelliet bepaalt en details als startpunt, route en eindpunt vastlegt. Die mogelijkheid zit overigens ook al in sommige draagbare navigatiesystemen, maar vergt veelal de nodige handigheid. Daarom stappen zakenrijders met duizenden tegelijk over op speciaal voor de Nederlandse fiscus samengestelde pakketten.

(Bron:Dezaak.nl)