Welke
leasevorm
past bij
mij ??
  • Van tot euro p/m

Kleine dieselauto minder zuinig

Goedkoop leasen met lager brandstofverbruik?

Autovisie heeft het gemiddelde verbruik van 3 auto’s getest en niet geheel verrassend komt het verbruik hoger uit dan de fabrikanten doen geloven. De brandstof kosten liggen bij de geteste auto’s soms wel 20% hoger dan wordt voorgehouden waardoor het vergroenen van het wagenpark wat minder positief effect heeft op het milieu en portemonnee ondanks dat het nog steeds goedkoop leasen is vergeleken met de zwaardere zakenauto’s.

Een Volkswagen Polo Blue8Motion diesel uit op een teleurstellende 1 op 23,3 waar 1 op 29,4 wordt beloofd. De modellen Seat Ibiza ST Ecomotive en Skoda Fabia, hatchback Greenline, beide onderdeel van het volkswagenconcern, doen het nog slechter en noteren verbruikscijfers van respectievelijk 1 op 21,3 en 1 op 22,2 waar 29,4 verwacht mag worden. Daarbij moet worden vermeld dat de Ibiza op winterbanden stond en niet op banden met een lage rolweerstand, die helpen het verbruik te drukken.

De Fiat Grande Punto daarentegen evenaart de fabrieksopgave. Opvallend genoeg week het verbruik van de modernere, onlangs geïntroduceerde Fiat Punto Evo flink af van de fabrieksopgave. De auto liet een verbruik noteren van 1 op 22,3, terwijl Fiat ook voor deze auto een verbruik van 1 op 27,8 belooft. Opel doet het beter, want hoewel de vernieuwde Corsa de fabrieksopgave niet haalt, wordt deze wel degelijk dicht benaderd.

Autovisie testredacteur Peter Hilhorst heeft een verklaring voor deze afwijkingen. „Fabrikanten hanteren bij het vaststellen van het fabrieksverbruik de zogenoemde NEDC-norm, een meetmethode waarbij rijden gesimuleerd wordt op de rollentestbank. Deze meetmethode staat ver van de werkelijkheid, omdat er onwerkelijk langzaam wordt geaccelereerd. Het resultaat is dat het opgegeven fabrieksverbruik in de praktijk dus niet of nauwelijks haalbaar is.” Zo lijkt het goedkoop leasen voor werkgever door de lagebranstofkosten, maar is het voornamelijk de werknemer die profiteert van de lage bijtelling.

Volgens branche-organisatie Bovag is het hoog tijd voor een andere verbruiksmeting.

Bron: Telefgraaf